Nyhed

Vidste du, at du kan få kompensation, hvis du rejser med tog, og bliver forsinket?

Vidste du, at du kan få kompensation, hvis du rejser med tog, og bliver forsinket?

Er du blevet forsinket på din rejse?

Ingen kan lide at blive forsinket, især ikke, når man er på vej til en vigtig begivenhed, arbejde eller en planlagt tur. Men vidste du, at du, hvis du bliver forsinket med mere end 30 minutter, kan få økonomisk kompensation?

DSB har en række garantier, der sikrer passagerer kompensation i tilfælde af forsinkelser på deres fjern-, regional- eller S-tog. Dette gælder også for rejser, der involverer DSB i kombination med andre jernbanevirksomheder som Arriva, Nordjyske Jernbaner eller Skånetrafikken.

Det afgørende punkt for, om du kan få kompensation, er ankomsttiden på din destination og ikke tidspunktet for din afrejse. Hvis du ankommer mere end 30 minutter senere end planlagt, kan du have ret til kompensation.

Hvor hurtigt skal man søge om kompensation?

Kompensationen skal søges hurtigst muligt efter den forsinkede rejse, og du skal indsende dokumentation for rejsen, så som en kopi af billet eller kort, eller bevis for aktivering på rejsedagen, sammen med ansøgningen. Du har tre år til at gøre krav på kompensation, før retten hertil forældes.

Hvor meget kan jeg få i kompensation?

Hvordan kompensationen udregnes, afhænger af, hvor meget du er blevet forsinket på din rejse. Har du krav på kompensation, kan du vælge mellem to muligheder, enten; at få din kompensation som en ny billet til den samme strækning og retning, som du blev forsinket på, eller at få penge indsat på din NemKonto.

For pendlerne er der særlige regler. Hvis du pendler og rejser på et kort, som gælder i mindst 30 dage, kan du tilmelde dig Pendler Rejsetidsgaranti. Her bliver din kompensation beregnet helt automatisk og indsættes direkte på din NemKonto.

DSB's udgifter til kompensation er steget voldsomt

DSB har oplevet en voldsom stigning i udgifterne til kompensation på grund af en stigning i forsinkelser og aflysninger på deres togstrækninger. Især strækningen mellem København og Odense har været hårdt ramt, hvor kun 48,5% af passagererne ankom til tiden i april i år. Det vil sige, at kun disse tog ankom med mindre end tre minutters forsinkelse.

DSB's udfordringer med forsinkelser har haft en direkte indflydelse på deres økonomi. Udgifterne til kompensation og erstatningsbilletter er steget dramatisk. Ifølge tal fra DSB, er kompensationen til pendlere firedoblet fra 6,3 millioner kroner i 2021 til 24,3 millioner kroner i 2022. I de første fire måneder af 2023, har DSB allerede udbetalt 9,1 millioner kroner i kompensation, hvilket er næsten det dobbelte af beløbet i samme periode sidste år.

Så næste gang, du oplever forsinkelser på dit tog, kan det være en trøst at vide, at du har mulighed for at søge om kompensation. Sørg for at holde styr på dine rejsedokumenter og husk at indsende din ansøgning hurtigst muligt efter din forsinkede rejse.